anothergoatlife.blogg.se

26 år och fortfarande vilse i världen. Hur vet man att man vill vara där man är, och göra det man gör, när det finns så många platser man aldrig har besökt - och så många saker man aldrig provat på?

Första blogg dagen - en dag fylld av grammatik och överkokt potatis

Publicerad 2014-10-07 16:18:44 i Allmänt,

Mitt första blogg inlägg, äntligen!
 
Jag har funderat på att starta den här bloggen alldeles för länge, nu ÄNTLIGEN har jag fått tummen ur *****. Misstänker skarpt att det är högen med läxor som ligger bredvid mig i sängen som blev den slutliga sparken i baken; allt för att ha en bra ursäkt för att låta den där högen ligga kvar där - orörd - ett tag till.
 
Det här är min andra vecka på en TEFL (Teaching English as a Foregin Language) kurs i Hangzhou, Kina. Det här är den andra veckan, och värsta dagen. Nio timmar grammatik, överkokt potatis (till lunch OCH middgar) med smaskiga (ironin är stark här) bitar av seleri kokta i olja och ett halv kilo salt till. Under dagens gång har jag gått ifrån att tycka det kan vara lite roligt att damma av dom gamla kunskaperna om orklasser till att långsamt inse att jag helt enkelt måst ha missat varenda grammatik klass jag någonsin borde ha varit på. Jag fattar inte ett smack; simple sentences, complex sentences, compound sentences - vad hände med adjektiv och verb? På detta ska vi även lära oss phonology, eller oss och oss - mina två klasskamrater (båda från Kina) tycker mer att det handlar om att puttsa upp några gamla hjärnceller och använda den kunskap som redan finns där inne. För mig å andra sida är allt det här helt nytt. Önskar att jag kunde gå tillbaka i tiden och säga till mitt 16 åriga jag att LYSSNA! TA UR HÖRLRARNA, SLUTA SMS:a, PAY ATTENTION! Om 10 år kommer du få för dig att åka till Kina och utbilda dig till engelska lärare - DU KOMMER ATT BEHÖVA VETA DET HÄR! Sen är det i och för sig tveksamt om mitt 16 åriga jag ens skulle kunnat tro att det var sant, jag skulle ju inte till Kina, jag skulle bli den första politikern som förändrade världen iförd trasiga jeans...jepp... 
 
Blev inte riktigt så. Men, jag kom i alla fall långt långt bort - det var någonting som mitt 16 åriga jag också ville, så hälfen rätt, inte helt fel!
 
Böckerna kallar, hoppet om bättre mat imorgon lever, och jag måste komma ihåg att köpa myggmedel.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela